3. 8. 2013

Kynologie ČZU - druhý semestr

Zkouškou z mikrobiologie jsem tento pátek úspěšně ukončila studium 2. semestru kynologie na ČZU.
Takže vám přináším shrnutí druhého semestru, stejně tak jako jsem shrnula ten první.

Jazyk

Pokračovala jsem úrovní B1 opět u Mgr. Adriany Laputkové. Pokud si budete vybírat vyučující, snažte se dostat k ní. Vyučuje angličtinu, je to skvělá lektorka, ochotná poradit a udělat si čas na studenty. Na konci semestru dává testy, ve kterých se neobjeví žádné podlosti, ale je tam vždy látka, kterou probírá na hodinách. Proto se testy dají skvěle zvládnout. Ústní zkouška je o dokázání, že umíte mluvit. Je to příjemný rozhovor, na jehož konci zhodnotíte svou práci během semestru.
Kdybych měla volit znovu, půjdu opět k ní :)


Základy genetiky

Ok, tento předmět byl, je a bude strašák. Tady končí veškerá sranda a chemie v 1. semestru vám bude připadat jako procházka růžovým sadem. Genetika je těžká a připravte se na to, že se budete muset učit. A to nejen na testy (jsou 2 průběžné, které musíte napsat na daný počet bodů, abyste získali zápočet), ale i průběžně z hodiny na hodinu. Na začátku každé hodiny vás totiž může čekat opakování v lavicích. Navíc, pokud nebudete zvládat základy z prvních přednášek a cvičení, ztratíte se a budete muset předmět opakovat. Setkala jsem se holčinou, která uprostřed semestru neuměla zapsat recesivního homozygota. Pochybuji, že dostala zápočet. Proto vám říkám, učte se.
Průběžně budete také muset vypracovávat protokoly a chtěla bych vám poradit. Dělejte to sami za sebe, protože jak vyučující pozná (a to si pište, že to pozná), že jste to opsali z internetu nebo od spolužáků, budete protokoly muset předělávat a budete mít problémy s odevzdáváním.

Nebudu vám tady rvát do hlavy věty typu: Choďte na cvičení a na přednášky. Pochopíte, až se dostanete na 1. přednášku a cvičení a potkáte garanta a hlavního vyučujícího a přednášejícího. Na přednášky i cvičení prostě budete muset chodit, ať chcete nebo ne.
Zkouška je jak písemná (formou PC testu), tak ústní.
Literatura je velmi dobře sehnatelná, jak skripta, tak cvičebnice. Prezentace z přednášek vkládá postupně vyučující na studentský server. Je dobré si je tisknout a nosti s sebu a dělat si poznámky. Pokud totiž vytáhnete notebook, hrozí vám i to, že budete vyhozeni z přednášky a budete mít neomluvenou hodinu a tím pádem již nemáte skoro žádnou šanci dostat zápočet. A to beze srandy ;)


Praktická fyziologie zvířat


Tento předmět se mi osobně moc líbil. Skripa a literatura jsou opět dobře k dostání. Stejně jako u genetiky, vám budou na studentský server vkládány postupně prezentace z přednášek. Budete psát skoro každou hodinu test. Pro mě jsou tyto formy testu naprosto nevyhovující. Jejich forma mi vůbec neseděla - navíc se za špatnou odpověď strhávají body. Testů je (myslím) 9 a musíte za ně dostat určitý počet bodů, abyste dostali zápočet. Pokud testy nenapíšete, budete psát souhrnný zápočtový test (stejná forma jako testy během semestru).
Fyziologie byla zábavná, protože si fyziologické procesy můžete vyzkoušet na sobě ;) Takže budete dělat rozbor svých slin, budete dělat rozbor krve, zkoumat krevní skupiny, zkoumat chutě na jazyku, mikroskopovat, apod.
Zkouška se skládá z testu (opět stejná forma jako během semestru), když se propíšete testem, jdete k ústní zkoušce. Otázky jsou pro tento předmět (stejně jako v 1. semestru u anatomie) předem vypsané, takže si je můžete vypracovat.
Chěla bych vám doporučit, abyste se učili. Protože ty testy jsou opravdu těžko zvládnutelné.
Navíc se poprvé letos změnil systém. Testů je víc a mění se. Jsou totiž student, kteří nosí na termíny zkoušky vypracované testy, které získali od starších spolužáků. Dobře, když už si potřebujete stahovat testy a učit se jen z nich, dělejte to (vaše mínus), ale aspoň to netahejte na zkoušku!
Potom úplně všichni vypadají, že se učí jen testy na zpaměť a nic jiného neumí. Pamatujte, že fyziologie je státnicový předmět a tam už vám odpovědi na otázky nepomůžou.

Praktická mikrobiologie

U tohoto předmětu vásčeká mikroskopování a pozorování. Mně cvičení vždy rychle uteklo, bavilo mě to. V 80% jsem našla v mikroskopu to, co jsem měla :-D
Během semestru se píšou 2 testy, za které musíte dostat určitý počet bodů, abyste dostali zápočet.
Zkouška je písemná (test) a ústní. Ústní byla v pohodě, zkoušející si ve většině případu vezme váš test a na základě otázek v testu dává doplňující a rozšiřující otázky.
Hodně studentů se nemůže propsat testy.
Problém vidím trošku i v literatuře, která není moc dobře dostupná (cvičebnice se dá sehnat, skripta jsou ve formě prezentací na internetu). Ale pokud si na tuto zkoušku dáte aspoň týden na učení, dá se to zvládnout na 1. pokus ;)

Základy obecné zootechniky

Musím se přiznat, že tento přdmět jsem málem opakovala :-D
Nebamě, protože nejsem ten typ, kterého by bavilo poslouchat to, jak je nejlépe zpracoané maso, jak se která část na krávě jmenuje, apod.
Dalo mi to to, že teď jedu po cestě a poznám v dálce plemena krav a dokážu říct, jestli je masné nebo mléčné. Poznám kozy, ovce, prasata a králíky. Nic na tom nemění ale to, že jsem se nepropsala testy během semestru a zkoušku jsem opakovala 3x. Naštěstí jsem ji na třetí pokus zvládla :-D ufffff....
Během semestru se píší testy, za které můžete dostat i zkoušku a musíte je napsat aspoň an zápočet. Potom musíte vypracovat seminárku spojenou se zootechnikou, vypracoat pracovní sešit a úspěšně napsat poznávačku zvířat.
Pokud si budete moct vybrat, běžte na cvičení k Jandovi nebo Dokoupilové, oba jsou moc milí a ochotní pomoct. Ing. Janda má dlouholeté zkušenosti, takže je fajn posloucaht zážitky, než naučené věty a poučky :)
Literatura se dá dobře sehnat, skripta jsu dobře psaná.

Praxe

Čeká vás praxe. Nejprve třídenní praxe na pozemku, kde budete dělat jedno velké, pro kynology nevýznamné, NIC! Připravte se na hrabání listí, sbírání odpadků kolem areálu, okopávání záhonků, sazení semínek, kopání hlíny.
Další praxe je ve Vráži a tam jeďte, i kdyby nevím co. Bylo to moc fajn, praxe se skládala ze 3 turnusů, dokonce jsme i pitvali myši (dobře, no tak ostatní pitvali, já jsem to zapisovala :-D) Budete lovit vodní živočichy, pojezdíte si na loďkách, pochodíte v přírodě.
Další praxe se týká centra pro chování psů (zaměřené na pachové stopy). Tuto praxi zatím nemám splněnou, ale podle reakcí ostatních spolužáků stojí za prd.

Zde - v praxích - vidím obrovské nedostatky pro tento obor. Myslím si, že by studenti mohli opravdu více, mnohem více dělat činnost zaměřenou na svůj obor a ne otročit na pozemcích a dělat něco, co jim je k ničemu. Ano, jsme zemědělská univerzita, ale já jsem se opravdu nenaučila nic podstatného, když jsem ve sněhu hrabala jak idiot listí, protože kdo čekal, že bude v březnu v Praze vánice jak prase?!

Termínů na zkoušky bylo opět dost a dost. S vyučujícími je dohoda, když máte pádné důvody pro nedostavení se na zkoušku. Mají většinou pochopení.
Kromě zootechniky jsem udělala všechny zkoušky na 1. pokus. Takže pokud se budete učit a nebudete na studium kašlat a jen nadávat, podaří se to i vám!

Kdybyste měli nějaké další otázky, klidně mi napište ladynightshine.blogspot.cz@centrum.cz

night.shine

7 komentářů:

  1. Super, jsem ted ve 2. semestru, 1. jsme zvládla naprosto v pohodě..ale jak píšeš genetika je dobrý strašák a uvidíme jak to půjde :) díky za informaci

    OdpovědětVymazat
  2. Učím na ČZU a z Vaše postřehy se mi moc líbí. Díky za takové studenty!

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, chci se zeptat zda si pamatuješ, jak moc přínosné byly přednášky z fyziologie a mikrobiologie? Jestli má cenu na ně chodit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na fyzioloogii i na mikrobiologii určitě choď :) Na fyziologii občas dělala docházku a na mikrobiologii se aspoň dozvíš, na čem bude nejvíce lpět na zkoušce, protože an to upozorňuje nebo to pochopíš z toho, čemu se bude hodně věnovat :)

      Vymazat
  4. No tak s genetikou jsi měla úplnou pravdu. Dělám první protokol a je to na sebevraždu... :D Doufám, že pomůžou aspoň skripta.

    OdpovědětVymazat
  5. Skripta, když si je projdeš, tak jsou fajn :) Mě pomohly právě u protokolů a potom i ke zkoušce :) Držím pěsti!

    OdpovědětVymazat