27. 8. 2012

"Éčka" pro vegetariány a vegany nevhodná...

Tak jsem se zase jednou pustila do zkoumání a přezkoumávání, co valstně jako vegetariánka můžu a nemůžu jíst. Želatina, E 120 a podobné hnusy, to je mi známo moc dobře, ale...

Člověk si řekne - koupím si jogurt, tam přece nemůže nic tak hrozného a pro vegetariána nepřípustného, být... Omyl...

Takže pokud jste stejně jako já netušící, tápající a stále hledající a na své veganské období se těšící :-D Mrkněte na seznam pro vegetariány zakázaných "éček"...




E1100 Amyláza 
E1105 Lysozym
E120 Košenila, kyselina karmínová, karmíny  
E304 Estery mastných kyselim s kyselinou askorbovou ( askorbyl palmitát )
E422 Glycerol
E425 Konjaková guma
E430 Polyoxyethylen stearát  
E431 Polyoxyethylen monostearát 
E432 Polyoxyethylensorbitanmonolaurát ( Polysorbát )
E433 Polyoxyethylensorbitanmonooleát ( Polysorbát 80 )
E434 Polyoxyethylensorbitanmonopalmitát ( Polysorbát 40 ) 
E435 Polyoxyethylensorbitanmonostearát ( Polysorbát 60 )
E436 Polyoxyethylensorbitantristearát ( Polysorbát 65 )
E470 Sodné, draselné a vápenaté soli mastných kyselin, hořečnaté soli mastných kyselin
E471 Mono- a diglyceridy mastných kyselin
E472 Estery mastných kyselin a, b, c, d, e, f
E473 Estery sacharózy s mastnými kyselinami
E474 Sacharoglyceridy (Cukroglyceridy)
E475 Estery polyglycerolu s mastnými kyselinami
E476 Polyglycerolpolyricinoleát
E477 Estery propylenglykolu s mastnými kyselinami
E479b Olej sójových bobů s glyceridy mastných kyselin
E481 Stearoylaktylát sodný
E488 Etoxylované mono a di glyceridy
E491 Monostearát sorbitolu
E492 Tristearát sorbitolu
E493 Monolaurát sorbitolu
E494 Monooleát sorbitolu
E495 Monopalmitát sorbitolu
E570 Mastné kyseliny ( Stearin )
E630 Kyselina inosinová
E631 Inosinan sodný 
E632 Inosinan draselný
E633 Inosinan vápenatý 
E634 Vápenaté ribonukleotidy 
E635 Disodné ribonukleotidy  
E640 Glycin
E642 Lysin hydrochlorid
E904 Šelak 
E920 L-cystein

(zdroj http://www.emulgatory.cz/)

Velmi vtipné je, že některá "éčka" mají být původu rostliného, ale protože jsou rostlinné oleje moc drahé, používá se místo nich jateční odpad...

Nedávno při rozhovorech o těchto látkách jsem se dozvěděla mnoho informací. Např. to, že lidem nevadí, že mají v jogurtech rozemleté brouky jen proto, aby ty joguty byly víc červené.

Chtěla bych proto na tomto místě říct: U vegetariánství jsem zůstala z etických důvodů. Proto ne, nesním ani rozemletého brouka, i když je už přeci jen mrtvý. Nepotřebuji mít jogurt červenější, nepotřebuji, aby kvůli mě umírala zvířata jen proto, aby nějaký výrobek lépe držel tvar. A opravdu mě neskutečně rozčiluje, že si chci dát na snídani Bebe a nevím, jestli v ní náhodou není rozemleté prase...

Na celý seznam éček se můžete podívat na této stránce http://www.emulgatory.cz/seznam-ecek
Po rozkliknutí názvu jednotlivých látek se vám objeví seznam, který uvádí charakteristiku, výrobu látek a také jsou zde v seznamech zaznamenány potraviny, ve kterých se jednotlivá éčka objevují...












































6 komentářů:

  1. No, ono je to přesně jak říkáš, některé z těchto složek mohou být jak rostliného tak živočišného původu. Ale pokud vím, tak glycerín (glycerl) bývá většinou rostlinný... samozřejmě nemusí být...
    A nejlepší je E471, ve které bývají lidské vlasy, často z číny a aby co nejlevnější, tak se často získávají z nemocnic. Takový chléb prý má křupavější kůrku. Mňam!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. fuj! to s tím E 471 jsem nevěděla.. to je hnus :-( a to přitom E471 je skoro ve všem! :-(

      Vymazat
    2. Tedy, jsem přesvědčená, že to je E471, ale nemohu teď najít knihu, ze které to mám. Až ji objevím, dám vědět.

      Vymazat
  2. Dneska jsem koukla na složení svého sojového jogurtu: E 340, E471, E322, E 160b, E 100, E 410, E 415, E412, E 296, E300, E 334, E 057, E 202 a ano mám tam rozemleté prase a nasypané broučky, ou jé:o( Člověk by od jogurtu ze zdravé výživy čekal něco víc, kord když tam chodí kopa vegetariánů. Btw. škoda že nás není 40% populace jako v Indii, třeba by byly potraviny bez zvířátek označeny ze zákona zelenou značkou jako tam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Calwen, já myslím, že v tomto případě budou ta éčka rostlinného původu... jaká značka jogurtu to je?

      Vymazat
  3. Kalma „rostlinná výživa“, ale když jsem se dívala do těch éček, tak tam bylo u jednoho prase (E 471) a jako barvivo uvedený karmín:/ A jo teď koukám nahoru co je den 471 zač:D Takový bonus.

    OdpovědětVymazat