28. 7. 2012

Zamyšlení

Potřebuji se vypsat.. Jen pár postřehů z posledních dní... Spíš tady okopíruji své myšlenky, postřehy, názory, které jsem v použila v diskuzích o Bohu, náboženstvích, vegetariánství a zvířatech...


Přišla mi kniha Dobré srdce.. O mezináboženském dialogu -Dalajláma komentuje křesťanská evangelia - bez hádek, bez urážení, bez obviňování, bez ukazování si prstem a šeptání... Bez bázně a hany.. Bez ostychu, protože ví, že i když ne všichni s ním budou souhlasit, nikdo jej za jeho slova neukamenuje... Proč to někdy jde a někdy se pro odlišná vyznání lidé vraždí? Proč všichni zapomínají, že je to o svobodné vůli, která nesmí být omezována, pošlapána, zničena nátlakem a vnucováním?




mé myšlenky (výtah z rozhovoru) pt. 1
"křesťané nemají dostatečnou úctu k přírodě... křesťané nevěří v existenci zvířecí duše.. proto si křesťané myslí, že když podřezávají tele na jatkách, které nikdy nemohlo poznat teplo matčiného těla, které se nikdy nemohlo přisát k jejímu cecíku, tak si myslí, že to tele se za svůj krátký život netrápilo, že nesmutnilo a že ty zvuky, které vydává, když slyší křičící telata před sebou, že to je jen řev.. ale neuvědomují si, že je to pláč zvířecí duše... (jméno), zvířata mají duši, zvířata cítí bolest, cítí smutek, strach, zvířata mají svobodnou vůli... zvířata dokáží boha oslavovat lépe než člověk, protože zvířata žijí každý den s radostí...

toto je slepé místo křesťanského náboženství... už jsem ti to psala jednou a napíši ti to znovu... křesťané si neuvědomují důležitost zvířat a přírody... kdyby si uvědomovali, nechovali by se k nim jako bestie.. jako démonické bytosti bez citu..."



Bavili jsme se zrovna o křesťanech, protože jsme křesťané oba.



Ptám se neustále - proč?! Nejsem jediná křesťanka, která věří v existenci zvířecí duše... Ale takových křesťanů je málo. Proč mají křesťané problém věřit tomu, že i zvíře má duši? Je to proto, aby si nacpali bez výčitek žaludky?



S člověkem, kterému jsem psala úryvek nahoře jsme vedli debatu. On se mě ptal, jestli mi tedy není líto rostlin, které jím, když jsem vegetariánka... Velmi mě mrzí, že jsem mu tehdy nenapsala toto: Pokud utrhneš z jabloně jablíčko, naroste jí nové. Rostliny se dokáží obnovovat... Pokud usekneš hlavu slepici, nová jí nenaroste... (Proč mě napadají takové věci až den po debatě?! :-( ) 


Ty jsi já a já jsem ty... Nemohu ti ublížit - poranil bych sebe. * Mahatma Gandhi *


mé myšlenky (výtah z rozhovoru) pt. 2

víš, bavit se o vegetariánství nejde s každým.. já po nikom nevyžaduji - buď vegetariánem.. já vyžaduji - měj úctu ke všemu božímu stvoření.. bez rozdílu obalu... dobře, jez maso... ale když už, tak v omezeném množství a z domácích chovů... od zvířat, která mohla žít život.. ne ho protrpět ve tmě, v bolesti... dej zvířeti najevo, že si vážíš toho, že se díky němu budeš moct v budoucnu najíst... já každé ráno vstávám a první co řeknu je modlitba: Pane bože, děkuji ti za všechny dary, které mi v tento den přineseš... a děkuji mu za to, že se můžu najíst.. děkuji mu za to, že mi postaví do cesty raněné zvíře, o které můžu pečovat.. děkuji mu za buddhistického mnicha, se kterým se můžeme bavit bez toho, abychom si nadávali.. děkuji mu za to, že si můžu lehnout.. a děkuji mu za to, že jsem ti mohla znovu popsat své pocity a to, jak chápu určitou, v našich životech poměrně důležitou věc... a věřím, že to pro nás oba bude nějakýcm způsobem obohacující... protože on nic člověku nepostaví do cesty bezdůvodně

až budeš mít na talíři kus masa, neříkej pouze: děkuji ti za dary, kterých se mi od tebe dostalo, poděkuj i tomu zvířeti, že pro tebe obětovalo svůj život...
neber vše tak samozřejmě, tak jistě... děkuj i za ten zvířecí život, děkuj i tomu zvířecímu životu.. není to ostuda, je to prokázání pokory před božím stvořením...


Je to tak těžké pochopit? Je tak těžké projevit úctu životu? Co myslíte?

Můj manžel jí maso. Když pro něj kupuji maso na oběd a vařím mu ho, první co udělám je to, že mu v duchu poděkuji za to, že se můj manžel může najíst a omluvím se mu za to, že muselo položit svůj život. V duchu mu také slibuji, že vše z něj zužitkuji a budu se snažit nic nevyhodit. Z kostí vývar, ze zbytků příměs do granulek pro pejska a kocourka. Je to bláznovství děkovat mrtvému zvířeti? Je to složité pro člověka? Je to složité pro vás?


Jaké máte názory na křesťany? Bez sprostých slov, prosím... Proč máte na ně takový či onaký názor? Co vám vadí, co na nich máte rádi. A to co napíšete, to píšete ze své vlastní zkušenosti (setkání) nebo jste to jen někde slyšeli a používáte to pro vytvoření vlastního názoru? Podělte se...

night.shine

2 komentáře:

  1. Na křesťanství se mi nelíbí fakt, že přikazuje. Říká - dodržuj, musíš, nesmíš, je to zkostnatělá doktrína. Lidi svazuje, ale neukazuje jim lepší a hlavně svobodnou cestu. Kromě člověka pro ni vše ostatní nic neznamená. Člověk není na světě sám, dělí se o planetu s mnohými dalšími tvory, kteří mají stejné právo na život, mají duši (jak jsi výše zmniňovala). A pak samozřejmě církev, bez které se na křesťanství vívat nejde. Když si odmyslím staletou historii rozkrádání, křížových výprav, inkvizice, stále platí, že se církev chová neomluvitelně - náhled na homosexualitu (neřekl bůh, že jsou si před ním rovni?), ženy nemohou být součástí církve, říkat lidem v Africe, ať nepoužívají kondomy. Tohle je jen výčet z mnoha. Církev není víra, ale je jejím zástupce a vakládá jí. Pokud církev nepřestane být zkostnatělou, nedokážu se ani pozitivně postavit ke křesťanské víře. Přesto si myslím, že víra a vlastně je jedno jaká, dokáže člověka dělat lepším a posouvat ho kamsi do předu. Mohu se strašně mýlit (ne v církvi, tam si stojím za svým), bibli jsem nikdy nečetla, leč se na to už dlouho chystám.

    Jinak tě obdivuji v tom, že dokážeš manželovi vařit maso. Já bych tohle nedokázala. Nedokázala bych něco vařit, s čím nejsem srozuměná. Maso bych mu samozřejmě nezaazovala, ale buď by si ho musel vařit sám nebo dát někde venku. Možná je to ode mě sobecké, ale myslím, že se to nezmění.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za odpověď a názor :)

      jestli nevadí, nebudu komentovat názor na křesťanství. Chtěla jsem znát názor jiných lidí. Je pár věcí, se kterými nesouhlasím, ale nerada bych to rozebírala jen tak v diskuzi. Takové dialogy jsou lepší naživo nebo přes maily :)

      A co se týče manžela a vaření masa.. Manžel je lékař a někdy tráví i 48 hodin kuse v práci. Je v našem manželství ten, kdo vydělává, protože já pořád studuji a nabrigádě si vydělám max 1500 kč... Kvůli obrovským stresům v práci má problémy s příjmem potravy.. Jí nepravidelně, nedostatečně, za běhu, nezdravě...

      O tom je manželství. Dopřát tomu druhému péči, nebýt sobec (teď nechci napsat, že jsi sobec, když máš názor, že bys nevařila manželovi maso, protože to o mém muži jsi nemohla vědět) :) Kupuji pro něj bio maso z farmy, které objednávám přes zdravou výživu. Já jsem ho seznámila se vším, ale nemůžu po něm chtít, aby při svém těžkém povolání přestal jíst maso, když nemá možnost jíst pravidelně a kvalitně, jak to vyžaduje vegetariánská nebo veganská strava..

      Snad jsem to popsala dobře. Samozřejmě tím nechci nějak ovlivňovat tvůj názor :) Jen chci vysvětlit, jak se věci mají, a že někdy člověk musí myslet opravdu na zdraví svých milovaných :)

      Vymazat