15. 3. 2012

Inspirativní osobnosti

Ráda bych se s vámi podělila o můj „seznam“ osobností, které mě nějakým způsobem přitahují, jejichž moudra často vyhledávám, inspirují mě svými činy, slovy, tvorbou…

František z Assisi
Pro mě znamená oporu. Tento člověk je pro mě vzorem křesťana, který nebere jako vrchol Božího stvoření pouze člověka. On bere vrchol Božího stvoření stvoření celé země… Včetně zvířat. Zvířata bere na stejné úrovni jako lidi (což u mnohých křesťanů nepřipadá v úvahu), nerozlišuje mezi trpícím zvířetem a trpícím člověkem. Krásná jsou jeho kázání květinám, ještě krásnější jsou jeho kázání zvířatům, legenda o vlku a Františkovi. Je pro mě inspirací, oporou. Modlím se k němu každý večer, prosím jej, aby za mě objal a utěšil všechna trpící zvířata, aby je za mě prosil za odpuštění, poslal jim veškerou mou lásku a sílu. Mnohokrát jsem jej také prosila o sen, o znamení, aby mi ukázal cestu, kterou se mám dát. Vždy mi pomohl, nikdy mě nenechal na holičkách. I když mě kolikrát poslal jinou cestou, než kterou jsem se původně zamýšlela vydat, vždy ta cesta končila dobře :)
Pane dej ať se snažím
ne abych byl utěšován, ale abych potěšil
ne abych byl pochopen, ale abych chápal
ne abych byl milován, ale
abych miloval...
„Moji bratři ptáčci! Musíte svého Stvořitele pilně chválit a vždycky ho milovat! Vždyť vám dal za oděv peří, k létání křídla a všechno, co potřebujete. Dokonce vás mezi svými tvory učinil vznešenými a dal vám příbytek na čistém vzduchu. Nesejete ani nežnete, a přece vás bez vašeho přičinění chrání a opatruje.“ (převzato z: Františkánské prameny)
Terezie Benedikta od Kříže (Edith Stein)
Prozradím vám tajemství. V článku „Jsem křesťanka“ jsem mluvila o svém křtu a zmínila své křestní jméno a jméno po tetě. Celým jménem jsem ovšem Klára Zdena Terezie Benedikta.
Terezii Benediktu jsem si vybrala jako patronku při biřmování. Z judaismu přešla k ateismu
a skončila jako křesťanka, stala se členkou řádu bosých karmelitánek. Zemřela v jedné z plynových komor v nacistickém koncentračním táboře Auschwitz-Birkenau společně se stovkami pokřtěných Židů v Nizozemsku. Byla to pomsta nacistů, protože v té době prohlásili katoličtí biskupové a zástupci protestantských církví, že se nebudou podílet na pronásledování Židů a vyzvali věřící v této zemi, aby je následovali.
Terezie Benedikta byla zatčena, podle pramenů k ní vstoupil člen SS a se zvednutou pravicí ji pozdravil v té době typickým nacistickým pozdravem: „Heil Hi***r" a ona mu odpověděla: „Pozdraven Pán Ježíš Kristus.“ Edith stein byla také velmi uznávanou filozofkou (za žákyni si ji vybral E. Husserl), napsala několik spisů.
Pro mě je vzorem v tom, že necouvne. Stála si za svým přesvědčením, svým názorem, za svou vírou a vyznáním a to i ve chvíli, kdy jí šlo o život. Věřila, že i když bude sama, opuštěná lidmi, nikdy nebude opuštěna Bohem. krásná duše, která snažila během krátkého pobytu v Osvětimi pomáhat a to dětem, které byly odloučeny od matek.
Díky Edith Steinová a jejímu příběhu, který je opravdu jedním z miliónů jsem se také začala hlouběji věnovat studiu historie během 2. SV. Shlédla jse, mnoho dokumentů, přečetla spousty knih. Člověk se musí dozvědět o chybách, které v minulosti člověk provedl, aby se ty chyby neopakovaly...

Tändzin Gjamccho

Kdopak ví, kdo se skrývá pod tímto jménem? :)
Napovím vám. Tento muž si cenil svého přátelství a moudrosti Václava Havla. Při své poslední návštěvě projevil obavy o jeho zdraví. Je to velmi moudrý muž, plný pokory, porozumění, soucitu, stále usměvavý.
Je pro harmonii a souznění mezi náboženstvími. I když stojí v čele jednoho náboženství, zvou si jej lidé, aby si nimi rozmlouval o náboženství jiném. Je tolerantní natolik, že když se jej jeden člověk zeptal: "Jak si máme počínat, abychom mohli být v ČR jako správní buddhisté?" On odpověděl: "Proč byste měli být buddhisté, když tady máte tak krásné náboženství jako je křesťanství?" (necituji dolslova, jen parafrázuji)

Takovou toleranci, takové pochopení, takový styl života a pohled na svět bych si chtěla udržet, i kdyby po mně kamením házeli! Ano, je to současný Dalajláma :)

Odkaz
Tuomas Holopainen
Možná vám to jméno něco říká, možná ne. V každém případě bych vám ráda představila mého nejoblíbenějšího skladatele současnosti. Je to člověk, který pochází z mrazivé země zvané Finsko. Zakládající člen a skladatel skupiny Nightwish. pro mě je jeho hudba inspirací v každodenním životě. Nejen že mi jeho písně dokáží rozpotutat vlastní múzu a tak mohu psát články (např. tento článek vzniká za poslechu jeho posledního alba Imaginaerum), ale dokáže mi pomoci vyplavit a uvolnit vlastní emoce. Jsem nešťastná? Zapnu si jeho hudbu, ponořím se do světa, vypláču se a při další písničce se již usmívám, protože to špatné odplavila a zavalila jeho hudba, která je opravdu jako z jiného světa. Takže pokud vám je rockovo/metalová hudba blízká srdci a o kapele Nightwish jste ještě neslyšeli, najděte si pár vdeí na youtube a potom směle do obchodů s CD nakupovat!
Moje maminka
Ať už to zní jako největší klišé. V mnoha směrech bych chtěla být jako ona. I když za sebou máme jedno nelehké období, vždy jsme vše překonaly a věříme si, milujeme se a stojíme při sobě v dobrém i ve zlém. Jsem jí nesmírně vděčná za výchovu, kterou mi dala, jsem jí nesmírně vděčná jakým člověkem jsem díky ní. Jsem jí nesmírně vděčná, že mi vštěpovala lásku k přírodě a vděčnost za to, co pro nás příroda dělá. Že se tolik obětovala, abych i v těch nejhorších chvílích bídy měli aspoň na chleba.


Babička a dědeček
Další klišé? Ne, inspirace. Chtěla bych se svým manželem vydržet tak dlouho a i po tolika letech ho stále tak milovat :-* Děkuji vám, moji milí prarodičové za tak krásnou inspiraci. V tomto světě, kdy se rozvádí každé druhé manželství a lidé jsou k sobě protivní a zlí, vy jste stále zářící hvězdou mezi těmi padlými. Děkuji!


Mohla bych zde napsat ještě mnoho dalších lidí, protože je hodně osobností, které mě něčím inspirují ( ještě mě napadá můj manžel.. tak svatou trpělivost, jakou se mnou má, tu mu opravdu závidím ;) ) Ale to byste se hezky nudili :)
Tohle je můj základ. Láska k přírodě, tolerance, pochopení, obětování se, nevzdávání se svého vyznání kvůli většině.
Jaké osobnosti, jací lidé inspirují vás? Jsou takoví? nebo chcete být sami sebou a nikoho inspirativního nevyhledáváte? Podělte se.

Vaše night.shine

Žádné komentáře:

Okomentovat