2. 7. 2015

Kynologie ČZU - šestý semestr a státnice

Šestý semestr byl o kynologii a zoorehabilitaci, dopisování a odevzdávání bakalářské práce a hlavně o státnicích ;)

Výcvik a využití loveckých psů
Představte si, že zavřu obě oči, zapnu neutrální mód, přestanu na chvíli přemýšlet nad tím, jaký vztah mám k dnešní lovecké kynologii a k myslivcům. Nádech a výdech... A přejdu k samotnému hodnocení předmětu. Doufala jsem, že se dozvím něco více o metodice výcviku loveckých psů. Místo toho jsme spíše poslouchali, jak se lověčti psi dělí, jaká je jejich historie ve světě, u nás.  Dozvěděla jsem se, že retrívři aportují, slídiči slídí, ohaři vystavují a norníci norují (kdo by to byl řekl)... O tom, že lovečtí psi mají své neskutečné přednosti, že mají skvělí nos a výborný smysl pro orientaci, o tom mě nemusí přesvědčovat nikdo; to vím i bez předmětu na škole. Co dalšího se v tomto předmětu dozvíte? Právní vysvětlení LUP, popis zkoušek pro lovecká plemena, pro co jsou využívána. Čeká vás i praktická ukázka, která byla celkem fajn (a psa musíte hlavně hodně chválit - řekne vám předvádějící, který bude mít psa připnutého na škrtícím očku stahováku, načež ho mrskne vodítkem po zadku, protože předbíhá při chůzi  are you fcking kiding me?). Učit se budete z prezentací z přednášek a zkouška se skládá z poznávačky loveckých plemen a testu abcd, který byl tak lehký, až byl lehký ;)
A ne, bohužel, nedokážu se úplně odprostit od mé alergie na myslivce a jejich neetické chování k přírodě a zvěři (a je jedno, jestli je to srna nebo liška, obě si zaslouží respekt). Vím, že nejsou všichni takoví a nemůžu je házet do jednoho pytle. Už jen ten parforsní způsob výcviku psů, to je něco, s čím se nedokážu ztotožnit a přijde mi to zastaralé a ... a tak jsem se dostala někam, kam jsem se ve psaní dostat nechtěla :-D

Zájmová a sportovní kynologie

Pro mě zajímavý předmět, který vás provede světem kynologie. Dozvíte se základní informace o dostizích, coursingu, agility, mushingu a jiných outdoorových sportech, nakouknete do řádů dog dancingu a dozvíte se (pokud to ještě nevíte) něco o národních a mezinárodních řádech sportovní a záchranářské kynologie.
Pro mě předmět na jedničku, zajímavý s externími přednášejícími, videi a praktickou ukázkou záchranářské kynologie. Jestli ještě nevíte, jaký sport by vás se psem bavil, určitě narazíte na něco ve výčtu sportů během tohoto předmětu.
Učit se budete z prezentací, zápočet a zkouška jsou písemné. U zápočtu dostanete 5 a u zkoušky 10? (já už si to nepamatuju!!!) rozepisovacích otázek.

Využití zvířat v zoorehabilitaci

Upřímně se přiznávám, že jsem asi na půlce přednášek chyběla. Byla jsem na zvířatech, která mě zajímala a na povinném cvičení v Toulcově dvoře, což bylo parádní :)
Letos vyšla nová skripta, takže se budete mít z čeho učit. Test byl abcd na počítači, což nesnáším. Nemám ráda slovíčkaření, které absolutně neukáže, jestli člověk rozumí dané problematice. Jen to ukazuje, jestli se někdo slovo od slova umí našrotit skripta.

SZZ

Nejočekávanější z celého 6. semestru - státnice. Já jsem se na ně připravovala 3 týdny. Dělala jsem si výpisky, chystala prezentaci a komentář k obhajobě, vypracovávala si jednotlivé předměty k daným koridorům. Nečekejte, že dostanete otázky. Dostanete seznam předmětů, které jsou rozděleny do 2 koridorů a můžete se učit :-D
Je fakt, že 3 týdny jsou dlouhá doba a učení mi už lezlo na palici. Naštěstí jsem byla víc otrávená, než nervózní, takže se mi učilo dobře. Zavřela jsem se u mamky na bytě a měla jsem klid :)
Kdybych měla dát obecné doporučení pro učení se na státnice - neučte se všechny předměty do hloubky. Podívejte se, na jaké předměty se zaměřují členové komise a učte se nejprve ty předměty, ve kterých se oni pohybují a ty byste měli umět opravdu precizně. Je jasné, že pokud budete mít v komisi člena, který sídlí na katedře veterinárních disciplín, bude po vás nejvíce chtít fyziologii a zoohygienu. Když dostanete zootechnika, musíte si být jistí v plemenitbě, zootechnice a výživě. Když tam bude sedět kynolog, nesmí vás načapat, že neumíte rozdělit psi do FCI skupiny, apod. Je lepší umět ke každému něco než k něčemu nic. Moje státnice byly příjemné, obhájila jsem bakalářku, odpověděla na otázky od oponentky, na otázky od komise a potom měl čekala ústní. A protože jsem dostala fajn otázky, bylo to rychlé popovídání si o problému a šla jsem :) Nicméně stalo se, že naše komise vyhodila studenty od státnic a důležitá poznámka - opravy jsou až za rok! To jako fakt nechcete...


A zde jsou mé 3 roky snažení na jednom obrázku :)

A stálo to za to. Ty zkušenosti, vědomosti, kontakty na nové lidi a hlavně super kamarádky, ty mi už nikdo nevezme :) A hlavně - jsem Bc. kynolog ;)

night.shine


2 komentáře:

  1. Páni, gratuluju! :) Mně přijde hrozně těžké vybrat si téma bakalářky. Přijde mi, že o ničem nevím na konci prváku dost, abych si věřila, že téma zvládnu. Do jaké míry ti pomůže vedoucí práce? Nebo se to nedá říct jistě? .. Jsi dobrá, že jsi to zvládla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, podle toho, jakého vedoucího bakalářky budeš mít. Já jsem měla Jankovskou a to je tak skvělá vedoucí a člověk, který mi moc pomohl... :)

      Vymazat