13. 2. 2014

Kynologie ČZU - třetí semestr

Zdravím vás.

Jak jsem slíbila v předminulém článku, přináším vám postřehy, informace a dojmy z 3. semestru na ČZU.


Praxe učební

Začnu praxemi, které jsme začali plnit již ve druhém semestru. Tyto praxe, jak jsem už částečně popsala v článku o druhém semestru. Tam se dočtete o tom, jak budete hrabat listí a sázet sazeničky během 3 dnů na pozemcích. To se plní během 2. a 3. semestru. Během těchto 2 semestrů musíte také splnit další praxi a to v CVCHP (Centrum pro výzkum chování psů). Tato praxe nebyla špatná, záleží však na vás, jak si to zařídíte. Je to praxe, kam budete chodit uklízet kotce, umývat misky a pomáhat s údržbou pozemku kolem centra. Pokud se tedy budete chtít něco dozvědět, musíte se ptát a projevit zájem otázkakami :) Já jsem se ptala a docela hodně a nestalo se mi, že by se mi nedostalo odpovědi. Viděla jsem také pachové práce s fenami centra a to jak hledání a rozpoznávání pachů, tak výbušnin. Výcvik jsem měla možnost pozorovat skoro každý den. Někteří mí spolužáci si stěžovali, já jsem problém neměla, protože jsem to brala jako relax, kdy nemusím pořád sedět ve škole. Samozřejmě, že bych si představovala i větší práci se psy, ale hned první den se dozvíte, že to moc nejde právě kvůli tomu, jak se ke psům chovali spolužáci v minulých letech. V každm případě vedoucí centra vypisuje bakalářské a diplomové práce, takže pokud vás to zaujme, můžete se zapojit teba právě díky této možnosti.

Praxe odborná

Třetím semestrem začíná možnost plnit odborné praxe. A tady začíná ta pravá sranda a práce se psy :) Kynologové mají 3 termíny praxí, přitom je jedna lepší než druhá. A jsou to praxe, které vás budou bavit, budete dělat se psy a bude to bájo :)
Víc neprozradím, protože je fajn, když jdete na školu a máte možnost se na něco těšit a těšíte se na to aono je to opravdu parádní!

Předměty

A teď už tedy stručně k jednotlivým předmětům tohoto semestru (tady už ta sranda tak nějak končí). V druhém semestru si budete do druháku vybírat povinně volitelný předmět (musí íbýt zakončen zkouškou). Pokud si budete chtít dát trávníkářství, včelařství, můžete. Je to fajn, ale má to nevýhodu v tom, že se vám potom může stát to, že dojde k překrývání předmětů v rozvrhu a vy si potom stejně v tom předmětu moc neškrtnete a ten volitelný předmět bude (po domluvě s vyučujícími) spíše formou samostudia - mluvím z vlastní zkušenosti, bohužel.

Základy bioklimatologie

Ano, pořád jste na stránce, na které popisuji předmět v oboru kynologie. Neptejte se proč, máme takové předměty, které vám do života kynologa moc nepřinesou. V tomto předmětu se budete učit o "počasí" :) Stručně a zjednodušeně řečeno. Od popisu atmosféry Země přes popis oblak, tlakové výše a níže, teplé a studené frotny, klima v Evropě a v ČR. Skripta jsou, ale je jich moc. Je to několik sešitů, každý okruh jeden sešit. Na cvičeních (která jsou pouze co 2 týdny, stejně jako přednášky) budete vyracovávat protokoly a jednou počítat nějaké příklady. Zápočet dostanete za 100 % účast a schválené protokoly (není na nich nic složitého). Zkouška je písemná. Dostanete tes abc a 2 rozepisovací otázky.

Praktické využití psů v zoorehabilitaci

Je to skvělý předmět s názornými ukázkami a přednášejícími přímo z oboru. Takže uvidíte na vlastní oči a pokud budete chtít, vyzkouíte na vlastní kůži třeba polohování s pejskem, budete mít možnost si popovídat se zástupci, kteří se zabývají zoorehabilitací dnes a denně, ale také s lidmi, kteří využívají služby asistenčních psů. Součástí je vypracování projektu a zkouška je písmená na PC (všechny informace jsou ve skriptech, která jsou přehledná a čtivá).

Etika chovu zvířat

Toto byl předmět, který mi nejvíc dal a nejvíc mě bavil. Vzhledem k mému zaměření a většině článků tady na blogu nemusím popisovat proč. Donutila jsem se přečíst a nastudovat zákony, a i když mi bude trvat, než si je narvu do hlavy, jako nastartování to bylo skvělé. Dozvíte se věci, o kterých jste ani neměli páru, některé věci si osvěžíte a připomenete. Půjdete se podívat na jelení farmu, strávíte 3 hodiny na skvělém semináři se skvělou přednášející v Toulcově dvoře (tento seminář pro mě bylo to nejlepší z celého předmětu). Během semestru píšete průběžné testy, pokud oba napíšete za 1 máte známku jistou. Pokud nenapíšete oba na jedničku, píšete za celý semestr ve zkouškovém zase PC test. Literatura - skripta, prezentace. A vlastní zkušenosti k tomu, které vám už nikdo nikdy nevezme.

Etologie

Tento předmět by si rozhodně zasloužil alespoň 2 semestry (stejně třeba jako v prváku anatomie a fyziologie). Nechápu systém, kterým je tento obor nastavený. Učíme se kolikrát zbytečnosti, místo toho, aby nám to "chybějící místo a chybějící kredity" vyplnily předměty, které by zasloužily nejméně dvousemestrální výuku.
Etologie je rozhodně jedním z těchto předmětů (aby ne, když existuje celý obor!). Etologii přednáší prof. Bartoš, člověk, který má zkušenosti a vědomosti a rozumí tomu, co dělá. Prezentace obohacuje vlastními zkušenostmi, pouští videa, vezme vás na etologické pozorování do ZOO, domluví (pokud to čas dovolí) seminář s Alenou Smolíkovou. Budete vypracovávat protokoly a bude se po vás chtít, abyste diskutovali. Je to velmi těžké diskutovat o něčem, o čem vlastně pořádně nemáte páru, ale kolikrát to chce akorát zapojit selský rozum (to prostě v dnešní době chybí hlavně studentům VŠ, co si budeme povídat). Etologie je krásná věda a rozsáhlá amě tento předmět opravdu bavil.
Skripta nejsou. K dispozici jsou nahrávky z přednášek přímo od vyučujícího, prezentace, literatura a studie, na které jste upozorňováni.
Zkouška má 3 části - rozepisovací test ze zákl. etologických pojmů, test abc, u kterého budete ke každé odpovědi psát poznámky, aby bylo jasné, že víte nejen odpověď, ale i souvislot a následuje ústní zkoušení.

Podniková ekonomika a řízení

OMG, right?! :-D
Pokud o ekonomice a managementu nemáte absolutně přehled a jste těmito obory nepolíbení (jako já), připravte se na nával pojmů jako např. inflace, DPH, HDP, SWOT matice, BCG matice, kupní procesy, manažerské fce, podnikatelský plán,... A hned vás po přínosu hrůzy uklidním. Tuto zkoušku jsem udělala na poprvé a za 1 :) I já, takový debílek, jsem se to našrotila a udělala. Je to i díky tomu, že kantoři, kteří tento předmět vyučují a opravují jsou vstřícní k studentům FAPPZ.
Nejhorší z celého semestru je vypracování podnikatelského plánu a návrhu pro firmu, kterou si vyberete. To se přiznám, to byly nervy, že jsem si málem přivodila žaludeční vředy. Hlavně jsem tomu totálně nerozuměla a kdybych vám to měla vysvětlit dnes, tak u některé části na vás asi budu tupě hledět. Protože toho bylo opravdu hrozně moc na jeden semestr (ale zase díky Bohu za pouhý 1 semestr :-D).

Výživa zvířat

Pokud čekáte, že se budete učit o výživě psa, tuto myšlenku opusťte a připomeňte si, že jste na zemědělce ;)
Čeká vás výpočet krmné dávky pro kravičky a koně. Budete se učit o KD pro prasata, přežvýkavce, ptáky. Zopakujete si z fyziologie a anatomie fci a stavbu trávící soustavy (což není vůbec na škodu), připomenete si vitamíny, minerální látky (což je taky fajn). Což už tak fajn nebylo - poznávačka z krmiv. To, že když jsem tam přišla a poznala jsem tak akorát žito, oves, hrách, sóju a kukuřici, to je ostuda. To se přiznám bez mučení.

Během semestru budete psát 2 testy, jejich zvládnutí je jedna z podmínek zápočtu. Zkouška se skládá ze 2 PC testů - jeden je z první poloviny semestru (minerální látky, anatomie, fyziologie, vitamíny - obecné věci), druhý test je zaměřený na výživu jednotlivých kategorií hospodářských zvířat. Skripta nejsou,jsou k dispozici prezentace, doprovodné studie, kniha od Zemana.



Tento semestr prostě vyžadoval učit se, učit se a učit se. Proto jsem byla i ráda za to, že jsem měla praxi v CVCHP, kde jsem si pročistila hlavu, že jsem jezdila v rámci etiky mimo školu. Neremcejte, když po vás někdo bude chtít, abyste někam jeli a dostali se ven. Berte to jako osvěžení a jako možnost se dostat do terénu. A když budete mít možnost - vyptávejte se.


Hodně štěstí všem studentům nebo zájemcům o studium!


night.shine


EDIT: co mě napadlo, když jsem si pročítala své hodnocení druhého semestru. Když si přečtete doporučení, která jsem vám dávala ohledně genetiky (učte se z hodinu na hodinu, dělejte protokoly, apod.) nestrašila jsem. Spolužačky, které tento předmět letos opakují, se na první přednášce dozvěděly, že minulý rok neudělalo zápočet 50 % lidí. Takže pokud někde píšu, ať se učíte, tak se opravdu učte - pro své dobro :) Opakovat cokoliv je přeci jen opruz :-/






2 komentáře:

  1. Jé bioklimatologie! Můj nejoblíbenější předmět. Hlavně proto, že když týpek na přednášce ukázal na projektoru satelitní snímek, přímo uprostřed ležela má rodná víska :)

    Gratuluji, přeji hodně štěstí v dalším semestru a co nejmíň nervů v zápočťáku a zkouškovém.

    OdpovědětVymazat
  2. Velice poučný článek pro někoho, koho to za rok čeká. Děkuji. :)

    OdpovědětVymazat