11. 3. 2013

Pokud chcete kritizovat, naučte se to...

Chápu, že titulek tohoto článku je velmi podivný, ale... Důvodů k napsání tohoto následujícího povídání je několik.

Jednak mě neskutečně mrzí neustálé boje vegetariánů a veganů, mrzí mě boje mezi vegetariány, vegany a všežravými lidmi...

Dnes už si neříkáme to, co nás štve na druhém, do očí. Dnes si vše, co nás štve, napíšeme. A nejlépe do nějaké hloupé internetové diskuze, kam přispívají pofidérní individua, která k tématu nemají kolikrát co říct, ale i tak přispívají pod každý článek svými hloupými, urážlivými a nesmyslnými příspěvky, asi jen z nudy nebo pro to, aby se mohli výsostně bavit, jak budou číst rozhořčené komentáře.

Já se velmi často nechávám strhnout těmito diskuzemi. Rozdíl mezi mými příspěvky a příspěvky většiny je však v tom, že píši klidně, snažím se vyhnout vulgarismům a pokud se jedná o něco, co si vyžaduje znalost odbornou a vědeckou, neváhám vzít do ruky studie a knihy. Navíc přispívám do diskuzí jen tam, kde mám co říct, kde rozumím tomu, o čem se píše. Nepíšu příspěvky k politice, když dění v jejím středu jde úplně mimo mě a já ani pomalu nevím, kdo je tedy nakonec prezident. Ne každý musí být politolog, ne každý musí umět vyjmenovat všechny prezidenty, kteří se u nás vystřídali po T. G. Masarykovi. A když něčemu nerozumím,nestydím se to říct a nebudu proto lézt do takových diskuzí a hádat se tam o něčem, o čem vím prd :)

Co mě ale vytáčí a neskutečně mrzí je to, když zavítám do některé z diskuzí o stravování a najdu tam sprosté, urážlivé, a co se obsahu týče, absolutně prázdné a bezvýznamné příspěvky od vegetariánů a veganů... Teď čtěte mé řádky pozorně, abyste pochopili, co chci říct (napsat). Neberu nikomu jeho názor, pokud s něčím nesouhlasím, napíšu proč nesouhlasím a jaký na to mám pohled, pokud najdu vědecky podložená fakta, vložím je jako podporu mého pohledu/názoru. Ale pokud vegetarián nebo vegan neumí napsat všežravému člověku nic jiného, než to, že žraním masa dostane rakovinu a chcípne a podá to ještě více agresivnější formou, než jsem to tady napsala já, je mi hanba z toho, že se takoví lidé vůbec pouští do diskuzí...

Já chápu vaše rozhořčení, chápu vaši úzkost a chápu jakou bezmoc kolikrát musíte prožívat. Věřte, že já ji prožívám také, kolikrát už sedím v koutě pokoje, objímám své kožíškované děti a brečím, protože si přijdu hrozně sama a bezmocná. ALE... To mi stále nedává právo být sprostá, hrubá a urážet ostatní lidi. Etičtí vegetariáni a vegané do sebe nedostávají stresové hormony vzniklé u velkochovných a jatečních zvířat. Proto v sobě máme větší klid a rozvahu, měli bychom se umět lépe koncentrovat, nenechat se tolik rozhodit. Někdo tvrdí o vegetariánech a veganech, že to jsou nudní patroni bez života. A možná je to proto, že v sobě nemají právě tu zlobu a strach z mrtvých těl zvířat. Samozřejmě, že se lidé nekonzumující maso, umí naštvat a rozpálit do běla, to je dobře. Jen je však více než dobré, nerozžhavovat se a nebýt protivný právě v takových diskuzích.

Uvědomte si, že když se naštvete, klesá vaše IQ , a když se oparvdu naštvete, klesne vám až na hranici debility. Musím říct, že některé příliš emotivní a naštvané komentáře v diskuzích znějí opravdu jako psané debilem. Bez ladu a skladu, prostě výlev emocí, odsuzovačný komentář, který akorát dá všežravcům podnět ke šťourání, posměchu a přispívající nemasožravec se tak naštve ještě více, začne obviňovat, odsuzovat, dělat ze sebe něco víc. Přesně takto vzniká obraz o vegetariánech a veganech, kteří jsou často bráni jako lidé, co si o sobě myslí, že jsou něco víc, jsou to odsuzovační a povyšující se parchanti, kteří jen cpou všude svůj názor a nenechají člověku prostor pro jeho vlastní pohled na věc.

Pokud chcete prosadit svůj názor, pokud chcete vyjádřit svou myšlenku. Počkejte, až vám vaše IQ stoupne zpět. Nepřispívejte do diskuzí ve chvíli, kdy jste naštvaní, unavení, ubrečení. Je to k ničemu. Odsuzováním a povyšováním ničeho nedosáhnete, jediné, co uděláte bude to, že ztratíte pozornost. I kdybyste mezi řádky napsali myšlenku, která by mohla jednoho člověka přivést k vegetariánství nebo veganství, ta myšlenka bude ztracena pod snůškou nadávek a hloupých keců.

Jestli chcete někoho přesvědčit a donuti ho zamyslet se nad jeho životem, alespoň se tvařte, že to myslíte dobře i s ním. Nesnažte se dokázat mu, že vy jste jako vegetarián/vegan něco víc, než je on jako všežravec. Buďte mu příkladem a inspirací, nebuďte důvod pro to, aby se od toho odtáhl, protože nechce skončit jako vy.
Je to těžké a možná pro vás nemyslitelné. Proto mám pro vás jednu poslední myšlenku. Pokud máte pocit, že se musíte snížit a ranit tím tak své ego, tak to udělejte. Pro ta zvířata to udělejte. Vykašlete se na svou hrdost, na své pocity a pro ta zvířata se otevřete a šiřte své poselství bez nadávek, bez urážení, bez shazování jiných lidí.

Já sama často čelím otázkám, proč nejsem vegan. Už mi bylo i naznačeno, že jsem horší než vegani, že jím vajíčka a kupuji si jogurt. Ano, jím vajíčka, která mi maminka vozí od paní, která má slepice na dvorku. A ano, když mi vyjdou peníze, koupím si jogurt ve zdravé výživě a nebo si tam občas koupím i čokoládu nebo kozí sýr. Ale to pořád neznamená, že jsem horší člověk, než jsou vegani. Někteří lidé prostě nemohou být vegany, nejsou na to metabolicky stavění. Já nevím, jestli jsem na to stavěná, co vím, je to, že na to nejsem ještě připravená. Navíc vzhledem k finanční situaci, kdy mám třeba na tento týden na jídlo 30 kč v peněžence, na to nejsem ani finančně uzpůsobená.

Možná vám to přijde jako výmluvy a můžete mě kritizovat. Ale pokud mě budete chtít kritizovat, kritizujte alespoň tak, ať si z toho něco vezmu. Kritizujte tak, ať mi z vaší kritiky vyjde nějaké řešení. Kritizujte konstruktivně, kritizujte obohacujícím způsobem. Protože jiná kritika, než ta, která člověka může posunout dál, nemá smysl.

A pokud vás článek naštval, kritizujte až se svým normálním IQ ;o)

EDIT:
Asi 2 hodiny po zveřejnění článku jsem našla na naší stránce Angels For Paws tento citát, který tam vložila má kamarádka Lucie:)


„Když se postavíte před člověka a ve svých očích ho odsoudíte jako masojeda, každý ten člověk co cítí a vnímá - takový člověk se s vámi nikdy nebude bavit, protože vy jste ho už napadli. Ať mu budete argumentovat jak budete argumentovat, on to nebude chtít slyšet. Bude vám to odmítat a říkat úplné nesmysly, ale vy byste to dělali také. Měli byste dokázat, že tohoto člověka v sobě uvnitř předem neodsoudíte. Je tu jakási úměra, že pokud máte určitý postoj k lidem, vaše argumentace už nemusí být tak dokonalá.“ 
Jan Škvařil, místopředseda ČSVV


night.shine

Žádné komentáře:

Okomentovat