20. 1. 2013

Množitelé zvířat

I když jsem chtěla původně sepsat článek o štěňatech, události posledních dní mě donutily sepsat článek a zamyslet se nad tématem množíren a množitelů.

Pokaždé, když se do tohoto tématu pustím, jsem odkopávána, je po mně dupáno, jsem kritizována jako sobecká a neohleduplná, jako odmítavá, urážlivá a já nevím, jak mě kdo kdy ještě krásně oslovil.

Nejčastěji je mi předhazováno, že jsem potvora, které jde o PP (průkazy původu) a ne o zvíře samotné. To je velmi vtipné osočení, když mám doma pejska z útulku, kocoura zachráněného
z vesnice a králíčka. Všechny bez PP. Každý pejsek nebo kočka, která se k nám kdy dostala byl nalezenec nebo útulkáč. A je pravda, že Triny je pejsek, který má PP, ale dostala se k nám tak, že jsem ji odkoupila, aby ji slečna, která ji vlastnila, nepohodila do útulku.

Takže, ano, já jsem opravdu veeeeeelká potvora, které jde o nějaké papíry pro psa nebo kočku!

Problematika množíren a množitelů. Kdo to vlastně jsou množitelé? Při pohledu na narvané útulky, které po celém světě praskají ve švech, při počtu miliónů zabíjených a utrácených zvířat, se nabízí jediná možná odpověď. Množitel je dnes KAŽDÝ člověk, který množí psy a kočky a neopatří jim průkaz původu, ale i tak si na nich vydělává.

Může se stát, že máte fenku, která se v době hárání zaběhne a vrátí se domů březí. Majitelé fenku nechají porodit a štěňata rozdají. Toto je prostě nehoda, která se však po odkojení malých musí okamžitě řešit kastrací feny, aby se to již neopakovalo. Takoví kříženečci potom velmi často totiž končí v útulcích, pokud jsou majitelé feny idioti, končí čerstvě narozená mláďata (koťata, štěňata) v krabicích na krajích cesty, v kontejnérech nebo v řekách. Toto nejsou množitelé, toto jsou nezodpovědní majitelé a jednají tak v dnešní době mnozí lidé na vesnicích, kde se ještě pojem kastrace neskloňuje v takové míře, v jaké by bylo v dnešní době potřeba.

(Doplnění díky podnětu z komentářů: Kastrovat se musí každé zvíře, které žije volně, i když je chováno jako domácí mazlíček! Tedy pokud máte kocoura, který si volně chodí po venku, neznamená to, že koťata, která si na svých toulkách zplodí nejsou váš problém! Váš nevykastrovaný kocour a sousedova nekastrovaná kočka = zodpovědnost OBOU stran!)

Ovšem množitelé, ti si pořizují štěňata a koťata, ze sobeckých důvodů. A to je většinou ziskuchtivost - nakryjí fenu, kočku - nechají jí porodit, v lepším případě mladé odčerví, naočkují, v horším případě je pohodí k dalším padesáti mladým do špíny, vystaví jejich fotografie na internetu a prodávají je.

Další důvody jsou také sobecké a v dnešní době jsou to důvody, za které bych lidi nafackovala. Omlouvají si, že mají štěňata/koťata, protože chtějí, aby měla jejich fenka/kočka aspoň jednou za život mladé. Toto je velmi častý důvod, který mě vždy vytočí k nepříčetnosti. Kočka, fena nemusí mít alespoň 1x za život mladé!!! Ne v dnešní době, kdy se děje to, co se děje! Kdyby všechny útulky zely prázdnotou, kdyby se neutrácely psy i kočky po celém světě, klidně si všichni mějte doma 2x do roka březí fenku nebo kočku. Ale NE v dnešním světě!

Jak se tedy pozná množitel?
První známka, že jde o příležitostného nebo pravidelného množitele je to, že v inzerátech nabízí mláďata, která nemají PP (průkaz původu).
PP je něco jako "občanka" zvířat, je zde vystaven jejich rodokmen, je zde uvedeno, ze které chovatelské stanice pocházejí, datum narození, apod. Aby takový průkaz mohli chovatelé pro štěňata/koťata získat, musí s rodiči mláďt absolvovat zkoušky a hlavně výstavy. Musí mít posouzení od  rozhodčích, kteří uznají vhodnost nebo naopak nevhodnost zařazení do chovu. Tím se myslí to, že pokud chcete mít chovatelskou stanici např. retrieverů, muste se svými psy absolvovat zkoušky, kde se posoudí jejich psychické i fyzické vlastnosti. (Víte, proč jsou dnešní labradorští retrieveři tak tlusít? Protože 3/4 z nich pochází od množitelů, kteří nemají psy s PP, nejsou kontrolovány jejich vlastnosti ani fyzická stavba).
Ano, možná to zní špatně, ale psi, kteří nevyhovují, jsou vyřazeni z chovu, jsou kastrováni. Chce se tak obecně zamezit rozšíření nežádoucí psychické či fyzické vlastnosti. Tito psi nejsou zabíjeni, jen se nemohou množit. Jen nemohou předávat na své potomky negativní vlastnosti, nemoci (nemoci očí, hluchota, problémy se srdcem, přehnaná agresivita, apod.) Co vše se posuzuje konkrétně u retrieverů můžete nalézt na stránkách mé kamarádky, která má jedny takové zkoušky, se svým pejskem Fíbem, za sebou: http://flatik-fibo.webnode.cz/zkousky/ovvr2/
Každý, kdo tedy množí zvíře a nemá mladé s PP, se z lenosti a arogance vyhnul potřebným výstavám a posouzením od kvalifikovaných lidí.

Další znak pro množitele - pro ty horší verze - je ten, že člověk nabízí více plemen.
Inzeráty typu: Prodám štěňátka bez PP, na výběr z plemen yorkshire, čivava, bishonek. Prosím vás, pokaždé, když uvidíte takový inzerát nebo více inzerátů od jednoho uživatele, zvedněte telefon a nahlašte ho na krajskou veterinární zprávu. Ono je sice velmi hezké, že nabízí štěňata nebo koťata o polovinu levněji, než certifikovaná chovatelská stanice, ale potom se vám může dostat do ruky štěně, které bude začervené, nemocné a jeho rodiče mohou pocházet např. z takového prostředí:

 















ZDROJ
Množitelé také často nabízí štěňata, která ještě nedosáhla věku (8 - 9 týdnů), při kterém mohou opustit matku. Téměř nikdy nemáte možnost vidět otce a matku mláďat. Je to velmi často i z důvodu prostředí, ze kterých pochází.


Ano, i takto mohou žít a vypadat rodiče vašeho štěňátka, na jehož koupi jste parádně ušetřili!
A podívejte, co jste podpořili...

Tato zvířata trpí od chvíle, co se k množiteli dostanou. A právě taová zvířata a jejich potomci potom velmi často plní útulky, protože se majitelé, kteří si výhodně koupené mládě dovezou domů, velmi diví, proč jejich čivavák vypadá úplně jinak. Proč je větší, proč je tak agresivní, proč je pořád nemocný?
Fenky jsou březí při každém hárání, kočky při každém mrouskání. Žijí nejčastěji ve špinavých klecích, jejich mléčné žlázy jsou plné nádorů a cyst, dělohy jsou zánětlivé, až jednou už nemohou být oplodněny. V té chvíli se jich množitelé zbaví tím, že je nabídnou v inzerátech, odnesou je do útulku, pohodí nebo prostě odnesou k veterináři na utracení.
Mnoho takových zvířat vypadá i ve 3 letech na 10 let. Vytahané bradavky, vypadané zuby, slepota, kožní problémy. O jejich duševním stavu ani snad mluvit nemusím.

Proto pokud chcete opravdu nového chlupatého člena rodiny, rozmyslete se, než zvednete telefon a koupíte za výhodnou nabídku, štěně nebo kotě bez PP. Vzpomeňte si na to, co jsem vám tady psala. Nepodporujte sobecké lidi. Jestliže vám nejde o plemeno, jděte do útulku a vyberte si pejska, který bude úžasný a vděčný za to, že jej berete z klece a ze stereotypního, smutného života. Pokud trváte na plemeni, kupujte pouze od chovatelsých stanic, které nabízí pejsky a kočičky s PP.

Píši tento článek i z vlastního popudu. Stalo se mi nedávno, že jsem prosila 2 kamarádky, aby nenechaly nakrýt své kočky. Jejich argumenty byly jako vždy: Chci, aby měla moje kočka aspoň jednou za život koťata. Ukázala jsem jim fotky, vysvětlovala horem a spodem situaci, jak se co má. Jak jsou útulky přeplněné koťaty. Prosila jsem je, aby nepřiváděly na svět nová koťata, když tím připraví ta žijící o možnost, najít si rodinu. S jakýmsi vnitřním uspokojením, že mě snad pochopily, celá věc utichla.
A hle, z ničeho nic se mi jednou objevilo na zdi FB album: máme koťátka. Samozřejmě, koťátk jsou bez papírů a moje, dnes již bývalá kamarádka, je prodává za 2400 kč. Koťata pořízená z lidského rozmaru, z lidské ješitnosti a sobeckosti. Majitelka se chtěla mazlit, chtěla koťata kvůli sobě, ne kvůli své kočce. Teď svá mláďata prodá a z těch 4 koťat může za rok a půl být 16 koček, za další půl rok 64... Je bláhové si myslet, že její koťata nebudou mít další koťata. Proč by si lidé řekli, že si nebudou také vydělávat, když mají takový hezký vzor v paní, od které si to kotě koupili?

Možná vám přijdu upjatá, možná se vám zdá, že odsuzuji lidi neprávem, že jsem příliš chladná. Dobře. Ale budu opravdu hnusná a chladná k takovým lidem. Budu protivně bombardovat e-maily tyto množitele, kterých se budu vyptávat na důvody, proč prodávají nepapírová mláďata. A ano, klidně vymažu ze svého života člověka, který bez rozumného důvodu, přivádí na svět mláďata, když ví, v jaké hrozné a špatné době pro zvířata, žijeme.
Je mnoho kauz, které odhalují psí a kočičí továrny na mláďata. Je mnoho inzerátů, které nabízí různá plemena psů. Vždy je to množitel. Nebojte se takového člověka nahlásit. Veterinární správy jsou to i pro tyto případy. Dělejme něco proti množitelům! Zastavme zabíjení zvířat kvůli lidské hlouposti a sobeckosti!

night.shine

P.S.: Založila jsem si stránky na FB, můžete mě tam sledovat. Budu přidávat více fotografií k daným tématům a odkazy na zajímavé stránky. Již teď se můžete podívat na album, tématicky zaměřené k dnešnímu článku.
http://www.facebook.com/ladynightshine.blogspot.cz

9 komentářů:

  1. Nechapem filozofiu 'musi mat aspon raz za zivot mlade' - musi? A preco? Nariaduje to zakon? Spravi to nejako tomu zvieratu zivot lahsim? Pre mna su vsetky podobne hluposti nepochopitelne, arogantne a sebecke... tak ako nechapem ludi, ktori dokazu bez vycitiek svedomia zarabat na zvieratach zijucich v podobnych podmienkach. Mrzi ma len, ze sa stale nachadzaju ludia, ktori si od nich tie zvierata kupuju - a pak, ked zistia, ze vsetko nie je v poriadku, sa ich zbavia. Vdaka za skvele napisany clanok...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lidé používají výmluvy typu: Poznám ,že fenka/kočka neměla koťata/štěňata. Kdyzž dám zvíře kastrovat, bude tlusté, bude líné, bude protivné.
      Ani jedno z toho není pravda, jsou to jen výmysly, kterými si lidé omlouvají svá jednání.
      Děkuji za pochvalu :)

      Vymazat
    2. Ryzí alibismu, stále a pořád:o( Obdobně mě pak zaráží argumenty typu "však kocour se kastrovat nemusí" od lidí, kteří ho pouští ven. Ten pak nakryje nějakou potulnou kočku a další koťátka jsou na světě. Že nenesu následky znamená, že nemám zodpovědnost? Nešlo by to prosím do článku připsat prosím?:(

      Vymazat
    3. Lucy, děkuji za doplnění! Máš pravdu, tohle jsem opomenula.

      Vymazat
    4. Chystám ještě článek o kastracích, který bude na podobné téma, takže tvoji připomínku určitě zahrnu do toho článku :)

      Vymazat
  2. Oki přiznám se, že jsem proti chovatelům od několika absolvovaných výstav nejmenového chov. klubu malinko zaujatá. Odrazují lidi, aby si brali pejsky z útulku apod., protože jsou "podrasa", která je geneticky nedokonalá, a lidi co jsi je vezmou jsou podle nich "***". Mám psa bez PP, má se u nás dobře a upřímně je mi jedno jestli PP má, nebo ne. Paní co nechala fenku nakrýt by si ho nechala, kdybysme si ho nevzali :-) Měla ke šťěńatům vztah a pejska jsme si dovezli vypiplaného. Chovatelé mě poučili, že jsem blbá, že můj pejsek mi nepřinese radost, že bude nést genetické vady a hlavně mi dali najevo, že jsem povl, pže nemám "papíráka". Časem mi došlo, že tihle kokrétní chovatelé kryjí feny aby si zvýšili ego a zaplatily hypotéku. 3 vrhy jsou pro jejich plemeno optimální, tak proč tu fenu nenakrýt, ne? Celkově množení pro zisk je hnus. A schovávat se za nákladnou péči o štěňata a březí fenu není argument. Když si žena pořídí mimino, taky holt musí investovat do vyšetření a plen. Lidi zapomněli, že zvířata tu mají být pro radost, ne pro zisk.

    Janča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Někteří lidé, kteří mají chovatelské stanice se opravdu chovají, jako kdyby oni jediní chovali nejdokonalejší psi/kočky na světě. To je pravda... Nic nenní dokonalé, nic není jen černé nebo bílé. Proto je nejlepší si vybírat i chovatelskou stanici, kterou vedou opravdu lidé s láskou ke zvířatům. Dobrý postřeh, děkuji!

      Vymazat
  3. Příznám se, že mě jejich chování dost ovlivnilo vůči chovatelům. Jejich přerostlé dítko koukalo jak moje štěně ožírá ten tvrdý plast od léků a nehlo brvou (moje nepozornost :(), zato když jejich psa štípla včelka, jelo se na veterinu a rušily se kvuli tomu veškeré plány celé rodiny. Časem mi došlo, že můj pez bez PP je pro ně méněcenný. Není méněcenných psů, jen méněcenných lidí.
    Janča

    OdpovědětVymazat
  4. super, ze sa tym ludia zacali zaoberat. na slovensku prebieha kampan http://www.lacnesteniatka.sk/ kde je tiez vela pribehov

    OdpovědětVymazat