18. 5. 2012

Zvířata a cirkusy

Cirkusy. To je věčné téma. Podporovat zvířata v cirkusech, nepodporovat? Podepsat nebo nepodepsat petici, která požaduje, aby v cirkusech přestala zvířata vystupovat? Co potom bude s těmi zvířaty? Utratí je? Dají do ZOO? Je to ale dobrá varianta pro tato zvířata?.....

Nekonečný příběh, nespočet otázek a v konečném důsledku poměrně málo odpovědí. Někteří lidé si to totiž představují jak Hurvínek válku. Konec zvířat v cirkusech!!! Ale když se jich zeptáte: "A co s těmi zvířaty potom bude, až se zakáže jejich účinkování v cirkusech?" Nejčastější odpověď je: "Tak je asi dají do ZOO, ne?"

A to má být pro ta zvířata výhra?

Toto téma je opravdu velmi, velmi těžké a záludné. Já se na to podívám opět z mého pohledu, vložím na svůj blog můj názor. Pokud se vám tedy bude zdát, že i já si to představuji špatně nebo naivně, tak prosím, napište komentář, popište své řešení situace. Jak jde o pomoc zvířatům, jsem otevřená novým návrhům :)

Musím se přiznat, že článek na toto téma se mi nepíše 2x dobře. Nevím, co přesně mám napsat. Abych nemlela hlouposti, abych zase nenapsala článek, který bude mít 10 stran A4... Sedím nad úvodem a projíždím asi 2 hodiny různá videa, články, názory. Jeden je pro, druhý proti. Stránek - zakažte zvířata v cirkusech - je hodně, ale ani polovina nenabízí řešení - co s nimi bude potom?

Celkem nedávno jsem četla v novinách rozhovor s jedním cirkusákem, který používá pro vystoupení v cirkuse kočkovité šelmy. Popisoval, že jedna "kočka" je na něm tak závislá, že když odjede na nějakou služební cestu, tak musí v hodinu, kdy tato kočka dostane jídlo, zavolat telefonem a ona se nažere teprve ve chvíli, kdy ho slyší... Je na něm tak závislá, že když odjede, tak smutní a nežere...

Jééééé, řeknete si.. Ale ono to ve své podstatě není "jééééé". Taková citová vazba divokého zvířete na člověka... To vážně není dobře. To už totiž není divoké zvíře. Kdyby mě někdo jako malou prodal opicím, na kterých bych byla silně závislá, neměla nikoho jiného, trčela v kleci, taky bych smutnila, že mi odjede "maminka". Ale taková nezdravá závislost je špatná i u lidí a pro zvířata je katasrofální...

V tom stejném článku kdosi tvrdil, že pokud by to zvíře nechtělo tu či onu věc dělat, tak ji dělat nebude. Že cirkusáci nepoužívají násilí proto, aby donutili zvíře jezdit na kole, skákat přes ohňové kruhy, apod. Může mi někdo ukázat volně žijícího medvěda, který by sednul na motorku a odjel? Ukážete mi ve volné přírodě lva, který by neutekl se staženým ocasem před ohněm, ale skákal by si přes hořící křáky jen tak pro radost?

Řekněte mi, proč těm medvědům při "výcviku" nesundají ten náhubek? Když je to tak strašně moc baví a užívají si to...

zdroj
Podívejte se na oči toho medvěda... Jsou šťastné? Já nevím, ale já v nich vidím otázku: "Co mi to děláte?"

Netvrdím, že během výcviku musí být ve všech cirkusech zvířata nutně týrána. Věřím, že jsou cirkusy, kde probíhá výcvik na úrovni, kde se obejdou bez mlácení, řevu a týrání. Kde ví, že zvířata jsou pro ně důležitá a snaží se o jejich největší dobro... Ale... Není už jen samotné drezúrování týrání? Opravdu si to ta zvířata tolik užívají? Já si to moc nemyslím...

Další věc je držení zvířat. Klece... Dlouhé hodiny, někdy dny v klecích, ve kterých jsou zvířata na cestách.


Pro představu vám ukáži pár obráků, které jsem našla. Jak to může vypadat v cirkusech...


Chtěli byste v takto "velkých" klecích trávit 3/4 svého života?

Po dlouhé cestě v kleci, šup do stejně malé klece... Však velbloudi přece pohyb nepotřebují, že?

Z řetězu a plechu do vagónu, z vagónu na řetěz... Podle očí toho slona si to náramně užívá :-(



Hezky na beton! Však jste měli po cestě pod sebou seno, ne?


A takových fotografií, které ukazující nevhodné prostředí, ve kterém se zvířata v cirkusech "pohybují" a nacházejí, je spousta... Nedávno se na internetu objevila fotografie zemřelých tygrů. Myslím, že to byl ruský cirkus, který putoval od města k městu, vykašlali se na povinné přestávky, nekontrolovali zvěř, a když po dlouhých hodinách otevřeli dveře kamionu, vypadli na ně udušení tygři. Vypadá to, že se otrávili výfukovými plyny (policie ještě přešetřuje, zda nedošlo k otravě jídlem...) Paráda, že? Určitě konec, o jakém každé divoké zvíře sní. Zemřít jednoho dne v zasraném kamionu, udusit se smardem z auta... Do háje :-(

zdroj obrázku


Třetí věc... Pokud jste byli někdy v ZOO nebo v cirkuse, asi jste si všimli, že některá zvířata neustále chodí po jedné cestičce, opakují stejné pohyby, kroutí se dokola, apod. Moji milí, to není nervozita před vystoupením, to není nedočkavost, že už si chtějí skočit přes ohnivý kruh a nasadit kolečkové brusle. Ani tréma před návštěvníky to není. To je psychická porucha. No, zvířata totiž, k překvapení mnoha, mají emoce, mají pocity, mají psychiku, mají duši. Řeči o tom, že zvířata duši nemají, si nechte pro sebe. Ano, jsem křesťanka, ale věřím, že zvířata mají duši. Tím to pro mě končí, nikdo mě nepřevědčí o opaku.

Vemte si, co děláte, když jste zavření dlouho doma, protože jste třeba nemocní. Nevím jak vy, ale třeba já občas chodím po kuchyni, bezcílně chodím po pokoji od místa k místu, začnu si neustále hrát s vlasy. Prostě se nudím a je mi psychicky nedobře, že nemůžu jít ven.

Jak to vypadá u zvířat, která jsou držena v malých prostorech? Takto:





To video má skoro hodinu. Já jsem to vydržela 5 minut a rozplakala jsem se. Takový život ta zvířata prostě nebaví. Nezlobte se na mě, ale takový život, to ani není život.

Věc čtvrtá - zákon. Zákon, který se zabývá chovem, drezúrou a ustájením zvířat si přečtěte tady: Vyhláška o stanovení bližších podmínek chovu a drezúry zvířat


Vytáhnu některé zajímavé části:

Za  nepovolený způsob drezúry se považuje použití:

(...) náhubku a pomůcek omezujících pohyb končetin
(...) překážek nebo pomůcek pro drezúru s ostrými hranami a výčnělky nebo jinak ohrožujícími zdraví drezírovaných zvířat

2. Vnitřní prostory pro kočkovité šelmy musí splňovat tyto podmínky:
a) musí mít minimální výšku 2,2 m. Minimální základní plocha klece musí být 12 m2 pro 1 až 2 zvířata, pro každé další zvíře 4 m2 navíc,
b)  zvířata  musí  mít  k  dispozici optickou možnost ústupu, například napůl otevřené posuvné dveře,
e)  musí  být  vybaveny  kmeny  stromů na škrábání a ostření drápů a na značkování a předměty na hraní,

text převzat ze stránky: http://www.cirkusybezzvirat.cz/zakony-a-vyhlasky/vyhlaska-o-stanoveni-blizsich-podminek-chovu-a-drezury-zvirat/

Prosím vás, až najdete u nás v ČR cirkus, který splňuje VŠE, co je v této vyhlášce napsáno, dejte mi vědět...

A ješě jedna "zajímavost"... Asi před měsícem si jeden cirkus v Košicích vystavil jako živou reklamu velblouda, kterého cirkusáci přivázali na frekventované křižovatce a nechali ho tam celý den stát... Ach, to je láska ke zvířatům >:-(

zdroj

A teď přichází zásadní věc... Podepisují se petice, které požadují zákaz používání divokých zvířat v cirkusech. Ale co se stane s těmi zvířaty potom?

Dají je utratit? Strčí je do ZOO? Babo raď, že?

Problém je v tom, že v ZOO zvířata také nezažívají úplně prima život. Třeba ta brněnská, to je hnus velebnnosti... Byli jste někdy v ZOO v Brně? Běžte se podívat na betonový výběh pro lední medvědy... Fakt, paráda! A není to jen můj názor.. Ale shnodnou se na tom i moji kamarádi a našla jsem i pár takových názorů na internetu... http://www.ilovebrno.cz/


No, pořád lepší, než trčet v malé klícce... Nebo je nechat uspat.

Můj názor je takový. Zakažte divoká zvířata v cirkusech. Není to přirozené, není to hezké. Ale. Cirkusům, které splňují podmínky a zákon, ponechte zvířata na dožití s tím, že se bude kontrolovat jejich zdravotní stav, podmínky ustájení, krmení, apod. Já si nedokážu představit, že by oddělili nadobro tu čičinu, kterou jsem vám tady popisovala, od toho majitele, který jí musí po telefonu povídat, aby se nažrala...

Nejhorší je, že tohle je začarovaný kruh, který nemá konce a vše to zprasili zase lidé. Budeme si hrát na pány přírody, dokážeme, že můžeme zkrotit divou šelmu a donutíme ji skákat přes oheň a jezdit na motorce. Hurá! Hurá! Hurá!

Já nevím jak vy, ale já se radši podívám z uctivé vzdálenosti na medvědici, která vyvádí své mladé. Na tygra, který se válí pod stromem na pláni. Na lvici, která učí své děti, jak se nejlépe přikrčit, když se číhá na kořist. A velmi ráda se podívám, jak se jednou za čas najde člověk, kterého mezi sebe tato divoká zvířata přijmou... http://www.lionwhisperer.co.za/

Úplně nejlepší a nejhezčí by bylo, kdyby se tato zvířata mohla vrátit do přirozeného prostředí, ale to je, bohužel, nereálné. Kdyby lidé přestali cpát peníze do cirkusů a Zoo, mohli by peníze posílat na ochranu národních parků a chráněných oblastí (po celém světě). Mohly by se zvýšit počty hlídek, mohly by se nakoupit přístroje na monitorování těchto oblastí, které by zachycovali pohyby nechtěných osob (pytláků). Mohly by se rozvíjet záchranné stanice pro tato zvířata. Lidé, kteří zachraňují mláďata nebo poraněná zvířata často nemají mnoho peněz, žijí často z peněžních darů, které nejsou moc velké, mají omezené prostory. Lidé se chodí do ZOO a cirkusů dívat na ohrožené druhy, které se staly ohroženými právě kvůli lidem. Ti je vraždí, ničí, zabíjejí proto, protože se šíleně roztahují i tam, kde prostě lidé nemají co dělat! (Ano, vy bastardi, táhněte z těch deštných pralesů!!!!) Potom obhajují a zastávají se takových institucí, protože přeci zachraňují ty ohrožené druhy. Přečtěte si to ještě jednou. Jak hloupě to zní? Abychom zachránili ohrožené druhy, zavřeme je do výběhu a do klece. Budeme platit peníze, abychom se na ta smutná zvířata mohli chodit dívat, klepat na jejich klece a a stěny, aby se aspoň trošku pohla... Co takhle radši platit organizacím jako jsou Greenpeace, Svoboda zvířat apod., které by ty peníze mohli využít lépe, podpořili by různé projekty na ochranu volně žijících zvířat, podpořili by parky a krajiny a jsme u toho znovu...



Jenže tohle psát a vysvětlovat lidem, to je jako muvit do dubu... Pokud byste se o této problematice chtěli více dozvědět, zavítejte na tyto stránky:

http://www.cirkusybezzvirat.cz
http://www.svobodazvirat.cz/kampane/kampane/cirkusy-bez-zvirat.htm
http://www.facebook.com/pages/Cirkus-nie-je-sranda/263998900359661



 Můžete si přečíst názory, různé články, vyhlášku apod.

Chtěla bych tady ještě napsat, že zahraničními cirkusy jsem se úmyslně nezabývala. To je na další článek. Ono je to totiž v zahraničí mnohem horší... :-(




night.shine






8 komentářů:

  1. Co se cirkusů týče, mám jasno. To si myslím, že ZOO je pro ně pořád o 100% lepší na žití, než to živoření v cirkusech. Ke všemu dnešní ZOO už mají mnohem vyšší úroveň, třeba pražská ZOO se vážně snaží, jak může, aby zvířata měla v rámci možností co nejlepší podmínky. A co největší výběhy.

    Co se ZOO týče, jsem na rozpacích já. Co s těmi zvířaty? Do přírody zpátky nemůžou, to je jasné. Ke všemu v ZOO přežívají druhy, které jsou v přírodě už téměř vyhubeny (to že za to může samozřejmě člověk, je jiná věc) a jen díky ZOO je jejich šance na přežití a časem třeba na navrácení do divočiny. Pokud vím, už jsou dneska v divočině zvířata narozená v ZOO. A poslední věc, pokud ZOO v lidech vypěstuje respekt a touhu chránit volně žijící zvířata, je to opravdu tak špatné. Já osobně stále nejsem schopná k ZOO zaujmout jednoznačné stanovisko.

    Ale naprosto chápu, co se snažíš říct. ZOO samo o sobě v pořádku není. Nemělo by být na rozhodnutí člověka někomu, ani zvířeti, upírat svobodu. Jenže tuhle otázku si měli položit ti, kteří ZOO zakládali. Ne, že by nebyla na místě i dnes, ale situace je dnes o dost jiná (viz moje úvaha výše). Nevím, jestli je dobrá nebo špatná... nevím, jak nejlépe z tohohle marastu ven.

    Jiná otázka. A co psi? A domácí mazlíčky všeobecně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. potvůrko, určitě s tebou souhlasím... ten názor na zoo mám stený nebo velmi podobný.. i když bych radši viděla ta zvířata ve volné přírodě, než kroužit v jednom směru po výběhu v zoo, některé druhy už orpavdu musí být jen v zoo, jinak by nepřežily.. což je velmi, velmi smutné...

      co se týče psů.. já se na ně dívám jako na zvířata, která žijí v soužití s člověkem už kolem pár tisíc let.. jenže ani tady to člověk jaksik nezádnul (např. Ukrajina).. to, že si člověk psy zdomácněl, vzal na sebe odpovědnost za ně. .a jelikož člvoěk v dnešní době neumí být kolikrát zodpovědný sám za sebe, těžko se mu daří být zodpovědný za např. ty zmiňované hafany.. podle mého názoru, pokud je pejskovi dopřáván dostatečný pohyb, kvalitní strava a pozornost, tak je mu dobře... aspoň tak to pozoruji na mém hafovi.. samozřejmě, pokud jsou pastevecká plemena, která člověka potřebují jen k tomu, aby jim dal nažrat, tak bych jim dala prostě to, o co si žádají :)

      nevím, jestli jsem svůj názor dotatečně vyjasnila :)

      Vymazat
    2. Já mám psa taky a myslím, že mě miluje. Vím, že se u mě má mnohem lépe než v útulku. Jen když to člověk vezme do důsledku, tak to v přirozenosti psa taky kdysi nebylo a zase jen člověk ho "deformoval" do dnešní podoby. A taky si myslím, že bez psů (já mám sice ráda všechny zvířata, ale pro psy mám speciální slabost) by člověku bylo o dost smutněji.

      Vymazat
    3. máš pravdu.. je to vlastně zase jen přivlastnění zvířete člověkem. ale opravdu, člověku by bylo bez pejsků smutno.. já si už bez hafana nedovedu představit svůj den... :)

      Vymazat
  2. Já asi souhlasím s tím, ta zvířata tam nechat dožít, ale v okamžiku, kdy zemřou, napořizovat nová. Cirkus se dá provozovat i bez zvířat, je to jen lenost majitelů, že se bojí inovací, nechtějí přemýšlet.
    Možná by se ta zvířata dala dát do ZOO, ale je otázka, jak by na to to zvíře reagovalo. Nevěřím tomu, že je šťastné tam, kde je, ale obávám se, že pokud by bylo přemístěno, snášelo by to ještě hůř. Stačí se podívat na staré lidi, taky se jim mnohdy nechce z prostředí, kde žili, i kdyby to pro ně mělo mít výhody.
    Takže asi jsem spíš pro to ponechání v cirkusu, ale pro zákaz pořizování zvířat nových.
    Se ZOO je to složité taky, do volné přírody ta zvířata pustit je riskantní, zvlášť pokud jde o zvířata narozená v ZOO. Jenže ponechat si ZOO mi taky nepřijde správné. Asi by šlo ta zvířata vypustit a nějaký čas kontrolovat, snažit se jim pomoct, ale bylo by to hodně složité. A navíc by to běžnými lidmi ani nebylo podpořeno, takže k tomuhle bude ještě dlouhá cesta.
    A k potvůrčině otázce, domácí mazlíčci jsou podle mě rozmazlenost.
    Ještě to beru v případě, že se jedná o zvíře z útulku nebo pokud se někomu "omylem" narodí mláďata a rozdává je zadarmo. Ale KUPOVAT si domácí mazlíčky je zvrhlost, to mi nikdo nevymluví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já mám koupeného králíčka :) a pro mě to není zvrhlost :) a není to pro mě mazlíček, to musím říct hned na začátku... je to člen rodiny.. je puštěná celý den, naposledy byla zavřená v kleci, dkyž musela na kastraci, protože měla problémy s mléčnými žlázami... jinak si žije svůj život, má celý byt k dispozici, na noc ji akorát dám na chodbu, kde má klec, ale i tak si tam hupká po chodbě (dělám to kvůli káblům od PC) :) a my si spolu žijeme, ona si přijde občas pro pohlazení, teď se mi tady rozvaluje po koberci :)

      lidé by se měli přestat dívat na psy, kočky a jiná zvířata, která k sobě domů berou, jako na mazlíčky.. jsou to živé bytosti, které se nesmí polidšťovat, ale musí se s nimi zacházet jako s tvory, kteří mají právo na život, na důstojné zacházení, na pohyb, na jídlo.. pokud si přijdou pro pomazlení, tak proč ne :) každý má rád mazlení se :)

      proto bych neodsuzovala kupování zvířat.. pokud jde o plemena, která mají papíry a člověk sní o tom svém plemenu a není schopen se ho vzdát, tak ať jde a koupí si psa... :)

      Vymazat
    2. Ve všem s tebou souhlasím. Jen ne s kupováním psů (zřat všeobecně). To vede přesně k jejich množení... a přitom útulky přetékají... Myslím si, že pokud někdo opravdu stojí o psa, bude mu jedno, jaké je rasy...

      Vymazat
    3. já jsem také dospěla k závěru, že si psa nekoupím, ale další bude zase z útulku... ale když už někdo opravdu potřebuje nutně plemeno, tak prosím, aby to byl pes, který bude mít papíry. když slyším, že si někdo v mém okolí chce pořídit pejska, nutím jim útulkáče, ale ego některých lidí prostě nutně potřebuje plemeno a basta... :-(

      Vymazat