20. 3. 2012

Rozhovor s Jančou Rábovou

Dnes jsem si pro vás nachystala rozhovor s velmi nadanou slečnou, o jejíž tvorbě a práci mohu říct, že je pro mě velkou inspirací. Je to fotografka, která dokáže do vlastních fotografií přenést každou emoci, na kterou si vzpomenete. Její tvorba vás donutí přemýšlet, dokáže
ve vás probudit touhu, smutek, radost - vše, na co si vzpomenete. Já sama čekám každý den, co nového vytvoří a těším se na nápady, které přinese a přenese je do fotografií.


Ahoj! Představ se nám ve zkratce.
Jmenuji se Janča. V současnosti pracuji jako administrátor na jednom fajn serveru a
ve volném čase jsem "rozprostraněná" mezi spoustou koníčků :-)

Co patří k tvým největším koníčkům? Co ráda děláš ve svém volném čase?
Tohle je těžká otázka, záleží to na momentálním životním rozpoložení a období. Někdy je to kreslení, někdy hudba, teď je to fotografování. Já vlastně skoro žádný volný čas nemám, snažím se pořád něco dělat, momentálně fotím. Volný čas, který zbude, ráda trávím s přáteli.

Jak dlouho se věnuješ fotografování? Co tě k tomuto koníčku přivedlo?
Moc dlouho ne, myslím, že to bude cca 2,5 - 3 roky, posledního půl roku fotím opravdu aktivně. K focení mě přivedly koncerty. Bavilo mě koncertní foto na amatérské úrovni, no, vlastně pořád jsem amatér. Hlavním zlomem byla jedna konkrétní portrétní fotka, když jsem ji poprvé viděla v plném rozlišení na PC, zamilovala jsem si její atmosféru. Myslím, že se mi
v ní podařila zachytit vnitřní krása člověka ve své nejpřirozenější podobě. I když technicky není dokonalá, dodnes je má nejoblíbenější a vím, že můžu vyfotit tisíce fotek, ale žádná další už taková nebude. Je pro mě speciální a čerpám z ní energii, abych mohla pokračovat
ve všem dál. Ta fotka je můj hnací motor :)

Nepřemýšlela jsi do budoucna nad tím, že by se fotografování stalo součástí tvého zaměstnání? Že bys fotila např. pro hudební magazíny nebo dělala recenze na koncerty a přikládala k nim vlastní fotografie?
Prozatím se na dráhu profesionála nechystám. Nejsem si jistá, zda by mě focení bavilo, kdybych věděla, že musím fotografovat i věci, které mě nebaví. A navíc si myslím, že jsem ještě nedosáhla kvalitativně na profi úroveň :-)

Co/Kdo tě při fotografování, vymýšlení námětů a make-upu inspiruje?
Největší inspirace přichází od modelů a lidí, kteří se ke mně chodí fotografovat. Někdy mám přesnou vizi, co se bude fotit a jak. Jindy přijde budoucí model/ka a navrhne zajímavý námět, který společně realizujeme. Obecně by se dalo říct, že jsem milovník umění, jakéhokoliv.
V posledních letech mě inspiruje Alfons Mucha a secesní umění jakožto celek. S make-upem je to složité, většina modelek si zajišťuje make-up sama, občas vypomůžu. Líčím model jen
v případě, že mám konkrétní vizi o konečné fotce s ohledem na postprocesing. V současnosti zkouším "speciální" efekty s modelovacím voskem - dají se z něho vytvořit umělé jizvy, zranění atd.



Sama si fotografie upravuješ, sama děláš styling modelů a modelek. Chodila jsi do nějakého kurzu fotografování, stylingu nebo do nějakého výtvarného kurzu nebo máš tak obrovský talent dán od těch nahoře?
Nemyslím si, že bych měla nějaký extra talent, spíš mám vizi a snažím se ji výtvarně vyjádřit. Žádný kurz jsem, bohužel, neabsolvovala, nebyl na to moc čas. Hodně mi pomohli kamarádi fotografové, kteří mi řekli: "Takhle ne, měla bys to udělat tak," nebo "Jo, tohle je slušný,
ale ...". Konstruktivní kritika je důležitá věc, v tom mi hodně pomáhá úžasná fotografka Ála Švambergová, pořád k ní chodím pro cenné rady. Velmi důležitý je také názor lidí, které fotografuji - pokud se jim výsledek líbí, vím, že jsem odvedla slušnou práci.

Jak si vybíráš lidi, se kterými pracuješ? Oslovuješ je sama nebo vybíráš mezi těmi, kteří se ti ozvou?
Někoho si vyberu, protože mi přijde zajímavý, nebo si myslím, že by se hodil do nějaké konkrétní umělecké vize. Snažím se vyhovět všem, kteří se ozvou - zatím zájemců není tolik, abych to nestíhala. I když mě občas mrzí, že den nemá alespoň 72 hodin :-)


Když vidíš člověka, který přijde na fotografování, máš už jasnou představu, jak budou fotografie vypadat nebo to necháváš na náhodě, náhlé inspiraci a domluvě s modelem/modelkou?
Vždycky se na focení připravuji a několik dní dopředu rozmýšlím nad tématem a detaily (rekvizitami, líčením atd.). Před focením si s modelem pokaždé vyměním několik mailů/pm, aby vše dopadlo dobře. U fotografování se nelze spoléhat na "náhlou" inspiraci, protože kdyby se nedostavila, tak by se mohlo stát, že na sebe budeme 2 hodiny jen koukat a nakonec vyfotíme "foto na občanku". :D Když mě něco napadne až ve studiu, vždy to s modelem prodiskutuji, pokud souhlasí, pustíme se do toho. Stejně tak uvítám i spontánní nápady fotografovaného. Zrovna včera se mi něco podobného stalo. Měla jsem perfektně dohodnuté fotografování s velmi milou slečnou, výjimečně byla u focení přítomná asistentka, kterou napadlo hodit na modelku otrhané okvětní lístky tulipánů, které si modelka přinesla
na focení. Výsledek podle mého dopadl skvěle. Takže tady platilo "čím víc lidí, tím víc inspirace".


Vkládáš do fotografování nějaký příběh, svou náladu? Vytvořila jsi také několik autoportrétů; jak vznikají? Než aby ses vykřičela nebo vyplakala, tak se z toho „vyfotíš“?
Za každou mojí fotografií je příběh, občas ho naznačím názvem fotky a občas nechám diváka, aby si sám příběh stvořil. Moje autoportréty vznikají místo skic, obvykle si nafotím, co bych později chtěla zpracovat s nějakým modelem. Svoje emoce promítám spíš do obrazů a nebo hudby. Při poslední osobní krizi jsem pletla košíky :D


Chystáš do budoucna nějakou výstavu svých prací?
Dostala jsem nabídku na volný prostor v Praze, vhodný pro výstavu, ale nemyslím si, že bych prozatím měla co vystavovat. Uspořádat výstavu dá skutečně zabrat a v současné chvíli věnuji ten čas raději dalšímu fotografování a přátelům. Možná někdy v budoucnu ano, kdo ví :-)


Kromě fotografování hraješ na piáno, jak dlouho již hraješ?
V současnosti už aktivně nehraji. Občas si zabrnkám, ale sama bych to hrou už nenazvala. Tuším, že jsem se tomu věnovala okolo 12 let aktivně s mojí skvělou paní učitelkou Funkovou, další cca 3 roky jsem cvičila už jen samostatně.


Kdo je tvým nejoblíbenějším skladatelem, hudebním interpretem, hudebním vzorem?
Mám ráda Chopina, Wagnera a Vivaldiho; ze současníků mám ráda Kakoše, o kterém ještě uslyšíme, a Holopainena. Jak všichni vědí, jsem skalní fanoušek Rammstein a z instrumentalistů mě okouzlila klavíristka Valentina Lisitsa.

Mnoho lidí nedokáže pochopit lásku ke dvěma, pro ně tak odlišným, stylům hudby. Na jedné straně láska k Chopinovi, na straně druhé kapela Rammstein, která mnoho lidí odrazuje svou image a mnohokrát velmi kontroverzními texty. Jak se na toto spojení klasické a metalovo/rockové hudby díváš ty?
Toto koresponduje s mojí vnitřní rozpolceností. Myslím si, že člověk by se neměl omezovat
na žánr, pro mě existuje jen jedno dělení a to na smysluplnou a smysluprázdnou hudbu. Vlastně jsem v předchozí otázce zapomněla dodat, že ze zpěvaček mám nejraději Ninu Simone, myslím, že to moc lidí neví :-)

Máš nějakou kapelu? Pokud ano, jaký styl hrajete?
V současné době nejsem členem žádné kapely, ani hudebního projektu. Můj poslední projekt byl zaměřený na instrumentální hudbu.

Uplatňuješ nějakým způsobem tvou lásku k hudbě během fotografování?
Myslím, že ne. U fotografování se snažím maximálně soustředit, aby se později málo retušovalo :-)

Během fotografování upřednostňuješ ticho nebo ti hraje nějaká hudba?
Během fotografování si většinou povídám s modelem, atmosféra pak bývá přátelská.

Jani, na mojí stránce se hodně zajímám o zvířata. Jaký máš vztah ke zvířatům, máš nějaké?
Mám zvířata moc ráda. Doma máme hyperaktivního psíka, asertivní rybičku a v případě smutku k nám chodí na mazlení sousedovic kocourek.


Chtěla bys ještě nakonec něco napsat nebo vzkázat?
Chtěla bych poděkovat za možnost tohoto rozhovoru a poslat velké DĚKUJU svým rodinám
a kamarádům, kteří mě neustále podporovali a podporují. Děkuji Martine, Dančo, Terko, Pájo, Péťo, Majko, Hanko, Míšo, Ájo, Helene a všem dalším přátelům; moc si Vaší podpory vážím!

Jani, mnohokrát děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů do budoucna!

____________________________________________________________________
Pokud se chcete podívat na další fotografie můžete na těchto stránkách:

http://www.facebook.com/Jancaphoto
http://www.500px.com/janca
http://dreamyphoto.deviantart.com/

A pokud vás zaujala práce Janči natolik, že byste s ní chtěli něco krásného a zajímavého vyfotit, nebojte se jí kontaktovat!



VŠECHNY FOTOGRAFIE BYLY VYPŮJČENY S LASKAVÝM SVOLENÍM AUTORKY! JE ZAKÁZÁNO JE BEZ JEJÍHO SVOLENÍ KOPÍROVAT A POUŽÍVAT!



Žádné komentáře:

Okomentovat